Kelionė prie Lamanšo prasidėjo seniai seniai . Labiausiai norėjosi
pamatyti Sen Mišelio kalną (Mont Saint Michele). Šis įspūdingas statinys
įsikūręs tarp Normandijos ir Bretanės, kaip potvynis ir atoslūgis traukė prie
savęs. Metų pradžioje pradėjau skaityti keliautojų įspūdžius po Šiaurės
Prancūziją, tikėdama ir pati greitai
pamatyti uolėtus bei akmenuotus krantus. Kadangi šeimai labiausiai patinka
kelionės automobiliu, nusprendėme vėl išbandyti mūsų mėgstamą kelionės būdą.
Savo automobilį pasirinkome ir dėl nuomos ypatumų Prancūzijoje ( nemažas užstatas
gali būti grąžintas tik po 1,5 mėnesio).
Prasirengimo etapas buvo gal net per ilgas ir kelionės planas pavirto į
„disertacijos“ rašymą. Aš supratau, kad sekanti proga keliauti po Normandijos
ir Bretanės pakrantę pasitaikys negreitai. Norėjosi vienos kelionės metu aprėpti
kuo daugiau, todėl labai detaliai ir smulkiai planavau visą kelionę. Tikiuosi,
kad išbandytas kelionėje planas padės kitiems keliautojams ruošiantis į
Šiaurinį Prancūzijos regioną . Nors man pasiruošimas, maršruto išdėstymas ir
kelionės laukimas sudaro didelę dalį malonumo. Sunkiausia dalis buvo parinkti ir suderinti nakvynę, nes kelionės maršrutas buvo linijinis - kiekvieną vakarą vis nauja vieta. Nakvynę pradėjau užsakinėti prieš du mėnesius per www.booking.com. Pagal mūsų šeimos kriterijus (3 suaugę ir paauglė mergaitė) : keturvietis kambarys su atskiru sanitariniu mazgu, geri kitų turistų atsiliepimai, nemokamas mašinos laikymas, galimybė atšaukti užsakymą be mokesčio ir nereikalauti užstato iki atvykimo – buvo nelengvas uždavinys. Bet viskas pavyko.
1 diena. Kelionė per Lenkiją.
1042 km – 11 valandų vairavimo. Klaipėda – Lomža - Torzym.
2015 birželis – liepa.
Pagaliau ilgai planuotos ir lauktos atostogos. 6,40 ryte pajudame link nematytų
Lamanšo krantų. 300 km Lietuvos greitkeliu per rūko apgultus kelius pralekia
kaip akimirka. Paskutinėje automatinėje Neste kolonėlėje pilame kurą ir pirmyn
į Lenkiją. Neklausom navigacijos ir google nuorodų važiuoti per Bialystoką ir
sukame nuo Suvalkų link Augustavo ir Lomžos. Nuo Suvalkų iki Augustavo naujas kelias, tarp Lomžos ir Ostrav
Mazoviecki dar senas duobėtas kelias. Lenkija visą kelionę stebino naujais,
gerai įrengtais keliais. Per Varšuvą einantis aplinkelis stulbino statybų
mastais. Sustojimą pietauti pasirinkome
artėdami prie Varšuvos. Sprendimas buvo sėkmingas, nes greitkelyje, nors ir
gerai įrengtose poilsio aikštelėse, tik greito maisto restoranai. Nuo Lodzės
Įvažiuojame į A2 mokamą kelią iki Vokietijos sienos (69,00 zl). https://www.autostrada-a2.pl/en/index
- galima pasitikrinti kainą. Tuščias greitkelis, leistinas greitis 140 km/h,
ramus žvilgsnis per langą ir 500 km sutirpo nepastebėtai.
Nakvynės vietą (motelis Petro)
Torzym miestelyje pasiekėme apie 7
valandą vakaro. Pakankamai saugiai atrodanti aplinka, švarus kambarys,
veikiantis WiFi, skubi vakarienė kambaryje nuteikė geram poilsiui, nes rytoj
vėl laukė 900 km.
2 diena. Kelionė per Vokietiją, Olandija, Belgiją. 880 km- 8,5 valandų
vairavimo. Torzym – Potsdam- Braunschweig – Brussel.
Pirmas sustojimas Potsdamas.
Navigacijos pagalba surandame senamiesčio centrą (Brandenburger Str. 3, 14467 Potsdam-Nördliche Innenstadt) ir požeminį parkingą. Potsdame
numatyta praleisti 3 valandas, pasivaikščioti po senamiestį ir aplankyti Sans Souci rūmų
kompleksą (vok. Schloss Sanssouci). Pasiėmę miesto planą, išilgai per Luizės
(Luisenplatz) aikštę ir Allee nach Sanssousi gatve, žiūrėdami į nuorodas,
patraukėme į parką prie rūmų. Prieš akis atsivėrė įspūdingas terasinis
vynuogynas, kuriame po daline stikline priedanga auginami vynmedžiai ir
figmedžiai, leidžiasi šlaitu žemyn iki meniškomis skulptūromis papuoštos aikštės
ir fontano.
Potsdamas. Sans Souci rūmai |
Parkas suprojektuotas taip, kad 200 ha plote esantys statiniai
slepiasi tarp medžių. Šalia rūmų ilsisi pats Frydrichas Didysis, ant jo kapo
nevysta gėlės ir guli bulvės. Nes jis išmokė ir paskatino gyventojus auginti
bulves ir gelbėtis nuo bado. Sans Souci rūmai bylojantys apie ilgalaikes
vokiečių monarchijos tradicijas bei prabangą, apsupti begalės turistų.
Ir mes judam tolyn link Braunšveigo. Magistralėje nuo mašinų kiekio ir jų greičio darosi neįprasta. Braunšveige pilame pigesnį kurą (1,19 Eur) nei magistralėje. Sužinome naujieną, kad sekmadienį maisto prekių parduotuvės Vokietijoje nedirba. Sukame kelis ratus apie senamiestį, ir pamatę Rizzi-Haus, amerikiečių pop - art menininko James Rizzi suprojektuotą ir dekoruotą namą, sustojame (sekmadienį už parkavimą nereikia mokėti). Liekame Braunšveige keletai valandų, apžiūrėti jaukaus senamiesčio.
Braunšveigas. James Rizzi dekoruotas namas |
Vėl skrendame Vokietijos autobanu ir iki
Hanoverio, čia sustojame kitų mašinų apsuptyje pusvalandžiui. Užklumpa smarkus
lietus, atrodo, kad plaukiame po vandeniu. Kertame Olandijos sieną, kuro kaina
– 1,37 Eur, sustojimas neplanuotas. Belgija. Iš karto pablogėjo kelio kokybė,
didžiulei mūsų nuostabai vairuotojai per langus mėto šiukšles, skardines.
Skubame link viešbučio ir Charleroi oro uosto.
Nakvynės vieta: Sky Apart Hotel, Briuselio
priemiestyje Jette. Aplinka pasirodė keistoka, viešbučio parkingas ankštokas,
WiFi neveikė.
Pagaliau atostogų ekipažas sukomplektuotas ir
prasideda tikrasis poilsis. Pirmoji diena prasideda su lietumi, kelio darbais
ir nekultūringais Belgijos vairuotojais.
Gentas – pasitinka su smarkiu lietumi.
Rengiamės neperšlampamais apsiaustais, mašinoje paliekame kamerą ir foto
aparatą. Gent senamiestis |
Brugge- vis dar lyja, bet jau dangus šviesėja. Atsidūrę miesto širdyje, greitai suprantame, kad trys valandos pralėks, kaip akimirka. Didžiulius turistų srautus žavi romantiški pastatai, bažnyčių bokštai, ir vandens kanalai.
Brugge |
Miesto architektūra atrodo visai nepakitusi
nuo geriausių klestėjimo laikų, kai XIII-XIV a. Briugė buvo Šiaurės Vakarų
Europos ekonomikos sostine. Nenuklysdami toli nuo centrinės aikštės, pėdiname
senamiesčiu landžiodami po mažas šokolado ir nėrinių krautuvėles. Vis girdime
turistus vežančių karietų stuksenimą. Visų miesto grožybių čia neaprašysiu -
nuvykę kada nors viską pamatysite patys - dangų remiančius bažnyčių bokštus,
mirgančius prašmatnius miesto rotušės ir rūmų fasadus, painias akmenimis
grįstas gatveles, gilių kanalų sistemą, tiltų tiltus.
Brugge architektūra |
Paliekame Belgiją ir vakarop lekiame link
Šiaurės Prancūzijos. Lietus keliauja kartu, dangus mainosi kas pusvalandį.
Apvažiuojame Kale. Gerai , kad mums nereikia niekur vykti Eurotuneliu, be galo
daug įvairiausių mašinų. Navigacija veda Prancūziškomis pievomis link Cap Blanc
Nez D940 keliu. Atvykus lyja stipriai,
laukiame mašinoje, gal sulauksime tarpelio be lietaus. Vis tik pasiryžtame
pasižiūrėti į Anglijos kratus. Anglijos krantai matyti ir nuo Cap Blanc Nez ir
nuo Cap Gris Nez net per lietų. Važiuojant D940 keliu verta sustoti pakrantėje
net keletoje vietų pasigrožėti uolėtais krantais (Tardinghen). Miesteliuose
nestojame.
Pikardija. Pakrantės vaizdai |
Pasiekėme nakvynės vietą Berck. Viešbutis (P'tit
déj-Hotel Les Iris Berck-sur-Mer) miestelio pakraštyje, panašus į Etapo
viešbutuką, bet švarus, šiltas ir yra normalus WiFi. Po vakarienės, palikę
vaikus, važiuojame link pakrantės. Tikriausiai nemokėsiu išsireikšti žodžiais
pamatytų vaizdų. Tuščias, begalinio pločio smėlio paplūdimys ir besileidžianti
saulė, link horizonto nutolęs vanduo ir stipriai ūžiantis vėjas – sukėlė
neužmirštamus jausmus.
Pikardija. Berck pakrantė |
Pakylame anksti ryte. Vėsu, nors birželis bet
lauke +13 ir stiprus vėjas.
Pirmas
sustojimas Ault miestukas. Pakrantėje
atsiveria balti skardžiai į Lamanšą, akmenuotas pajūris ir veidus gairinantis
sūrus vėjas.Ault. Baltų uolų krantai |
Normandija. Le Treport |
Dieppe |
Fecamp.
Sustojame labai trumpam, Benediktinų vienuolynas lieka sekančiam kartui. O
norint apžiūrėti miestą iš viršaus reikia važiuoti D79 keliu.
Skubame į sekantį miestelį Etretat. Etretat - Falaise
d'Aval uola, iš kurios bangos suformavo arką. Netoli nuo čia gimęs Gi de
Mopasanas uolą palygino su drambliu, įmerkusiu į jūrą straublį. Taigi, be jokių
abejonių, ji taip vadinama ligi šiol. Vyras ir vaikai ropščiasi ant
viršaus ir jie pamato dar vieną didesnį „dramblį‘, o aš apačioje apžiūrinėju
mažesnius. Ir visur uolų pakraščiais veda takeliai, kuriais galima vaikščioti.
Rekomenduoju dar nusigauti iki Pointe de Courtine ir neieškoti Cap D`Antifer.
Bet kuri pasirinkta vieta pakrantėje bus jums gražiausia.
Etretat "drambliai" |
Nakvynė - Holiday
home de l'Ancien Moulin Valmont. Sename malūne
įrengti nauji kambariai. Sunku buvo siaurais suktais laiptais užnešti
lagaminus. Šeimininkai kalba tik prancūziškai. Wifi nėra ir interneto ryšys tik
esant būtinumui pas šeimininkus.
5 diena. Viršutinė Normandija – Žemutinė Normandija. 160
km – 2,5 valandos vairavimo. Valmont –
Honfleur – Pont Audemer- Sidro kelias -Deauville .
Rytas kaip visada prasideda
anksti. Vingiuodami siaurais kaimo keliukais pastebime gerai įrengtus golfo
laukus, kempingus. Vis norisi įmažinti aplink besiganančias baltas karves. Už
nugaros pasilieka Rouville miestelis su nuostabiais bažnyčios vitražais. Pirmiausia
prieš akis iškyla vantinis Normandijos tiltas ( bendras ilgis - 2143,21m).
Važiavimas per tiltą yra mokamas (mūsų mašinai 5,40 EUR). Daugiau informacijos
apie mokamus kelius, tiltus ir tunelius : http://keliaujantiems.eu/salys/prancuzija-55/lt/
Važiuojam link Honfleur . Mašiną paliekame keletai valandų miestelio
pakraštyje, apsiginkluojame žemėlapiu, Turistų biure primena, kad
trečiadieniais centrinėje aikštėje vyksta turgus. Patraukiame Normandiškai dryžuotomis
gatvėmis į senuosius pajūrio kurorto kvartalus. Spalvoti namų fasadai, pilna
krantinė būrinių jachtų, tai lyg vaizdas iš atviruko. Honfleur uostas |
Turgaus aikštėje
kunkuliavo prekyba blynais, sidru, sūriais, svaigino gatvės muzika. Aplakėme didžiausią
Prancūzijoje Šv. Kotrynos medinę
bažnyčią su atskira varpine. Šimtamečio karo metu sugriautos bažnyčios
atstatymas buvo vis atidedamas.
Vietiniai laivų statytojai, panaudodami gebėjimus apdirbti medieną, savo jėgomis ir lėšomis, atstatė Bažnyčią iš
medžio. Nesuvokiamos Eugenijaus Budeno jūros dangaus, pakrantėse pasvirusių
laivų paveikslų spalvos, taip ir traukia parymoti prie molberto.
Ir tikrai galiu įsilieti į pagyrų chorą Honfleur miesteliui.Honfleur dryžuoti fasadai |
O mes skubame tolyn nuo
pakrantės link Pont Audemer. Pont Audemer – kanalais išraižytas, ramus,
turintis savo braižą miestelis. Aplankykit Pont Audemer jei kelias vingiuos jo
kryptimi. Šalia Beuzeville, mažytis miestukas, nuostabus , kaip prisirpusios
vyšnios. Tinkantis turistui sustoti, pasižvalgyti, papietauti ( jei speji
atvažiuoti iki 14 val).
Pont Audemer kanalai |
Šios dienos svarbiausias
maršrutas- 40 km „Sidro kelias“ (www.larouteducidre.fr/fr/circuits-decouvertes).
Tai kelias pažymėtas obuoliukais, ir pradedame nuo Bonnebosq kaimo. Siaurais vingiuotais keliukais
atvažiuojame į pirmą kaimelį. Nerandame jokių nuorodų į ūkininkų ūkius. Tuščia
centrinė aikštė, tik žemėlapis, kurį aš turiu.
Sutupiame išgerti vandens, kavos
ir pasvarstyti, kur tas sidras. Kyla įvairiausių
minčių, kad dabar yra vasaros pradžia, todėl ne sezonas domėtis sidru.
Sutariame vieną kaimą praleisti t.y. Saint Quen Le Pin. Važiuojame tiesiai link
Cambremer. Cambremer labai dailus kaimas ir čia radome veikiantį turistų informacijos
biurą, kuriame sužinome daugiau. Ūkiai gaminantys sidrą, kalvadosą ir “le Pommeau”
susivienijo, siekdami populiarinti savo produkciją.
Jie prisižadėjo dalyvauti trečiadienio turguje, priimti turistus, pasakoti apie
gamybos procesą ir surengti degustaciją. Aišku, kad rudenį vykstą daugiau
švenčių (Normandijos produktų festivalis Spalio mėnesį). Darbuotoja lankstinuke
pažymėjo, kuriuose ūkiuose galima susikalbėti anglų kalba. Pirmiausia aplankėme
M.Huet (www.calvados-huet.com)
ūkį. Tai pavyzdingai sutvarkyta aplinka, moderni parduotuvė, gražus dvaras.
Nusprendžiame važiuoti į sekantį M.Bignon Luc sidro gamybos ūkį. (www.ecologite.over-blog.com).
Važiavome pagal paaiškinimus, ir navigaciją. Atvažiavome į vienkiemį su senais
Normandiškais pastatais, tingūs šunys snaudžia atokaitoje, surandame
šeimininkus. Apsilankymas sodyboje pranoko lūkesčius: šeimininkė aprodė visą
ūkį, papasakojo apie sidro ir kalvadoso gamybos subtilybes, parodė rūsius
prikrautus didžiulių bačkų ir pabaigoje produktų degustacija. Po degustacijos perkame jų
produkciją, draugai prašė parvežti sidro iš vietinio ūkio. Nustebino tai, kad
šeimininkė išrašė kasos pajamų orderį. Važiuojame link paskutinio taško sidro
kelyje Beuvron en Auge. Čia pasitinka dryžuotieji nameliai, sidro krautuvėlės,
meno galerijos, miela kaip saldus sidras. Kavinės uždarytos, mes vėl
nepataikome į prancūzišką ritmą.
La route du cidre 40km |
Pastaba-
keliaujant po Žemutinę Normandiją (Kalvadoso regionas) ir Bretanę radome
pakankamai daug nuorodų prie kelio apie sidrą gaminančius ūkius. Taupant
kelionės laiką, galima aplenkti „Sidro kelią“.
Važiuojame link Gėlių kranto į Dovilį, garsenybių pamėgtą vietą. Numetame daiktus
motelyje, WIFI neveikia, paaiškina, kad
lietaus vanduo sugadino. Važiuojame apžiūrėti kurorto, kuris buvo pastatytas
per keturis metus ant pelkynų ir kopų. Pirmiausia atsiveria bekraščiai smėlio
paplūdimiai, ramybė, viešbučių prabanga, jachtų uostas. Ir vėl nustebina
prancūzai: vaikštant sodo takais randame paruoštą naudojimui defibriliatorių.
Čia Ianas Flamingas parašė novelę „Casino Royale“. Dar ne sezonas, dauguma
kavinių nedirba. Bet pamėgtą Omaro Šarifo kavinę „Chez Miocque“ surandame. Taip
ir kuriamos miestelio legendos.
6
diena. Žemutinė Normandija. 372 km- 5 val vairavimo. Cabourg – D-day paplūdimiai – Poilley.
Rytas prasideda 8 valandą, nuo Cabourg
aplankymo. Pajūrio miestukas nedidelis, garsus jis viešbučiu La Grand Hotel,
nes jame kiekvieną vasarą nuo 1907 iki 1914 metų gyveno Marselis Prustas ir ilgiausia promenada Europoje ( 3,6 km).
Tiesiausia aveniu de La Mer einame link plačiųjų paplūdimių, per žydintį Casino
sodą pasukame link saulėtos Marselio Prusto promenados. Nusekęs jachtų uostas,
atrodo labai nejaukiai, ant šono pavirtę laivai. Oras po truputį kaista ir
darosi visai neturistinis (virš 250 C). Grįžtant sustojame prie
kepyklos ir neatsilaikome šviežių krosantų vilionėms.
Cabourg |
Turistų biure (Jardins de l`Hotel de Ville,
14390 Cabourg) gauname keletą patarimų, ką aplankyti kalvadoso pakrantėje:
sostinę Kaną praleidžiame ir važiuojame link istorinių paplūdimių. Pirmas
sustojimas – Arromanches les Bains.
Tai vieta, kurioje Britų armija 1944 metais
įkūrė dirbtinį plūduriuojantį uostą, ir dabar čia dar galima pamatyti betoninių
luitų likučius. Visur labai jaučiasi II pasaulinio karo pėdsakai: muziejai,
parduotuvės su antikvarine amunicija ir anglų kalba. D514 keliu važiuojame
istoriniais takais, sustojimas – Le Chaos. Aplink linų ir pupų laukai,
skardžiai prie jūros ir betoniniai įtvirtinimai (labai panašūs į įtvirtinimų
likučius mūsų pajūryje).
Omaha Beach sustojame prie monumento D-Day (St.
Laurent sur Mer), ši plieno kompozicija simbolizuoja vilties, laisvės ir
broliškumo sparnus. Omaha beach tai vienas iš penkių sektorių , kuriuose 1944 m
birželio 6 dieną sąjungininkų armija pradėjo platų puolimą.
Omaha Beach monumentas |
Sekantis sustojimas
- Pointe du Hoc – aukščiausias iškyšulys tarp tarp Omaha ir Utach beach.
Vokiečiai čia buvo įrengę betono bunkerius ir pasiruošę stabdyti puolimą iš
jūros. Todėl be galo svarbu buvo šturmuoti šias stačias 100m aukščio uolas.
Stovėdami ant uolos krašto dar kartą susimąstai, kaip blogu oru, kovodami su
stipriomis potvynio srovėmis, amerikiečių kariai įveikė šias aukštas uolas.
Utach beach (Sainte-Marie-du-Mont) –
platūs smėlio paplūdimiai, braidome po šiltą vandenį ir stebime anglakalbius,
kurie atvyko aplankyti vietovės, kurioje kovėsi jų tėvai. Šiose aplinkoje
pastebi, kad žmonės neabejingi tiek savo šeimos praeičiai, tiek įvykiams ,
kurie čia vyko. Visoje pakrantėje galima rasti vietų menančių II pasaulinio
karo įvykius, kaip (www.batterie-merville.com)
D421 keliu pagal jūros krantą važiuojame link
Barfleur. Atrodo, kad važiuoji pajūrio juosta. Gali sustoti ir pėsčiomis
žygiuoti nesibaigiančiais krantais. Barfleur žvejų kaimelis virto miesteliu.
Pakrantėje kavinės siūlo jūros gėrybes, aplink pilko akmens namukai su baltomis
langinėmis ir tuščiomis, turistų laukiančiomis gatvelėmis. Uosto krantinės
pabaigoje nuo 17 amžiaus stovi asketiška St. Nicholas bažnyčia.
Barfleur |
Nakvynė – kambariai (chambres) Au Jardin
d`Eden Poilley. Pasitiko be galo draugiški šeimininkai, tik kalba ispaniškai ir
prancūziškai, bei kelis žodžius angliškai. Pusryčiams buvo paruoštas naminis
maistas, kuo labai didžiavosi ir patys šeimininkai. Tikrai rekomenduoju
tvarkingus ir paslaugius namus.
Gražus įrašas, taip ir užsinoriu vėl keliauti :)
AtsakytiPanaikintiKeliausim...
Panaikinti