Kalėdinis laikotarpis tai lyg atokvėpis tarp darbo ir poilsio.
Taip pat metas prisiminti buvusias keliones. Ne tiek daug informacijos galima
rasti apie Gotlando salą ir jo sostinę Visby, nes visas dėmesys yra sukoncentruotas į Stokholmą
ir kitus didesnius Švedijos miestus. Šalia esantis Gotlandas, dažniausiai
lankomas buriuotojų ir nedaug kas žino apie nuostabią atostogų salą Baltijos
jūroje. Man teko laimė net du kartus aplankyti Gotlandą ir abu kartus su burine
jachta. Bandysiu atgaivinti kelionės jūra prisiminimus į Gotlandą ir Stokholmą.
Šiek tiek prisiminimų ir
patarimų keliautojams jūra. Artimiausias atstumas nuo Klaipėdos iki Gotlando
Hoburg rago yra apie 110 mylių (220 km) ir artimiausi uostai Burgsvik bei Hammarshagenhallar.
Apie Gotlandą (salos ilgis 140 km ) yra 15 burinėms jachtoms pritaikytų uostų,
todėl nesunku rasti prieglobstį po buriavimo nakties.
Mūsų kelionės tikslas yra
Gotlandas, Stokholmas ir jo archipelagas, todėl pirmas sustojimas suplanuotas
po 150 mylių Gotlande. Pučiant šiaurės rytų vėjui, išėjome kryptimi 3330 link Farosund šiaurinėje salos dalyje. Į
kelionę leidomės su laiko patikrintais draugais. Kad niekas netrukdytų
apkabinti begalinio horizonto ir džiaugtis jūra, išeinant per jūros vartus
nepamirštam vaistų Dramina arba Sea-legs. Farosund pasiekėme per 22 valandas,
maksimalus užfiksuotas laivo greitis 8,6 mazgo (jachtos ilgis 34 pėdos).
Farosund uostelio budintis
pasitinka iš karto ir padeda prišvartuoti laivą, paaiškiną tvarką. Po 22
valandų makalavimosi jūroje norisi nusiprausti ir pamiegoti porą valandų. Nors
užmerkus akis girdisi vantuose ir virvėse kaukiantis vėjas, besidaužančios
bangos į laivo bortą, saldus poilsis padeda sukaupti jėgų. Saulės, vėjų ir vikingų sala svetinga kiekvienam
atvykstančiam. Surasta informacija apie salą šiek tiek nustebino: ši
koralinės kilmės iš nuosėdinių uolienų sudaryta sala atkeliavo į Baltiją nuo
pusiaujo ir slenka link žemyno. Farosund
yra nedidelė kaimo tipo gyvenvietė. Tačiau uoste nieko netrūksta: dušai ir
tualetai tvarkingi. Išsinuomoti automobilio nėra galimybės (artimiausia nuoma
Visbyje), nusprendžiame salą apžiūrėti grįždami namo.
Farosund jachtų uostas |
Anksti ryte keliame bures
link Stokholmo archipelago. Išeiti iš uostelio nebuvo taip lengva, laivas
stovėjo šonu, stiprus vėjas spaudė laivą prie krantinės. Sulaukėme pagalbos ir
patarimų iš kaimyninių jachtų. Po keletos manevrų sėkmingai atsiplėšėme nuo
krantinės. Stiprus bet palankus pietų – pietryčių vėjas, skraidina jachtą link
archipelago. Leidžiantis saulei (apie 21 val) pasiekiame Sandon salą ir
karališką Sandhamn jachtklubą (įveikėme 88 mylias). Išlipę į krantą sužinome ,
kad laisvų vietų jachtai nėra. Tada lieka vienintelis variantas: užimti tuščią
nuolatinių laivų vietą. Po kelių valandų tenka peršvartuoti laivą, nes grįžo
šeimininkai. Sekanti tuščia vieta buvo sėkminga, niekas netrukdė iki ryto.
Po
pusryčių einam apžiūrėti salos ir miestelio. Tvarkingai įrengtas jachtklubas,
medžiu išklota krantinė, vėliavos pakėlimo ir nuleidimo ceremonija ir daug
poilsiaujančių švedų savo laivuose.
Sandhamn |
Artėjant vidurdieniui vėl keliame bures.
Kelionės jūra maršrutą rinkosi vyrai, kad būtų palanku ir saugu valdyti laivą,
nes jiems dviem tenka pagrindinis darbas.
Tiksli navigacija yra svarbi, tikrinant gylį mūsų pasirinktam maršrute,
nes akmenuotas ir uolėtas dugnas bei krantas kelia pavojų jachtai. Iki
Stokholmo 34 mylios. Aplink nuostabūs pakrantės vaizdai, mažyčiai švedų poilsio
nameliai lyg dekoracijos padėtos ant akmens. Archipelagą sudaro apie
30 000 salų ir salelių. Salų dydis labai varijuoja, kai kurios užima vos
kelis kvadratinius metrus, o didesnėse yra įsikūrę miesteliai.
Maršrutas
vingiuoja pro Vaxholm, salyno sostinę. Dėmesį traukia 1549 metais pastatyta
įspūdinga pilis, dabar esanti gretimoje saloje šalia pačio miesto. Nusprendžiame
nestoti ir grožėtis gamta
plaukiant.
Nežinomos vietos, besikeičiantis vėjas ir laivų gausybė neleidžia
buriuoti, plaukiame su vienu grotu ir varikliu. Jei jau vykstate į Stokholmą ar
Vaxholmą, paplaukioti keltu ar kitu laivu po salyną tikrai rekomenduojama.
Nepraleisti progos pamatyti nuostabias uolėtas salas, susipažinti su švedų
kultūra, gamta.
Prieglobstį Stokholme
randame Djurgarden salos Navigationssallskapet uostelyje (Ryssviksvägen 12,
11521 Stockholm, Švedija) toliau nuo centro (4 km iki senamiesčio pėsčiomis).
Šalia Vazos muziejaus esantis uostas buvo beviltiškai pilnas įvairiausių laivų.
Kelios pastabos jachtų uostui: Wifi beveik neveikia, prie dviejų dušų
nusidriekia ilgos eilės ryte ir vakare (nekarališkos paslaugos).
Namų darbus apie Stokholmą
esu pasiruošusi, ir žinau, kad tai yra gausybės
muziejų miestas. Miesto kortelės (http://www.mystockholmpass.com/how-it-works/) neperkame, nes ruošiamės praleisti tik 2,5 dienos
mieste ir aplankyti du populiariausius muziejus. Vakare pėsčiomis patraukiame į karališko senamiesčio širdį Gamla
Stan salą. Smagu stebėti besimėgaujančius švedus vakaro šiluma, vyno taure
krantinėje ar sočia vakariene su šeima.
Poilsis Stokholmo krantinėje |
Sekančią dieną lankome Skansen
(Djurgarden sala) – panašu į
mūsų Rumšiškės. Trobos, turgaus aikštė, net bažnyčia perkeltos iš Švedijos
skirtingų regionų, skirtingų laikmečių. Ir labiausiai patiko, kad darbuotojai
aprengti pagal laikmetį ir lyg artistai atlieka savo roles. http://www.skansen.se/en/kategori/English
Skansen - muziejus po atviru dangum |
Po
pietų einame į vieną įspūdingiausių muziejų pasaulyje: Vaza muziejus (Vasamuseet),
kur eksponuojamas autentiškas XVII amžiaus laivas, specialiai jam pritaikytose
patalpose. Tenka pastovėti eilėje prie bilietų. http://www.vasamuseet.se/sv/Sprak/Lietuvos-/. Pastatą – muziejų, kuris lankytojams duris atvėrė
1990 metais atskirsite iš tolo dėl raudonų stiebų, kyšančių pro juodą stogą. Nuotraukos
viduje nesigauna kokybiškos dėl blausaus apšvietimo. Apšvietimas, temperatūra,
drėgmė ir kiti parametrai yra reguliuojami, siekiant maksimaliai apsaugoti
autentišką laivą nuo suirimo. Trumpa laivo istorija: 1628 metų rugpjūčio 10 dieną
didžiulis karinis laivas iškėlė bures ir pasiruošė palikti Stokholmo uostą. Jis
buvo ką tik pastatytas ir pavadintas „Vaza“ pagal valdančiosios dinastijos herbą. Šios iškilmingos progos
garbei buvo saliutuojama iš patrankų, stovinčių abiejų bortų liukuose. Kai
galingas laivas lėtai plaukė link uosto vartų, staiga pakilo stiprus vėjas. Laivas
pasviro, bet atsitiesė. Kitas stiprus vėjo gūsis apvertė laivą ant šono. Vanduo
pliūptelėjo į laivą per atidarytus patrankų liukus. Laivas nuskendo. Tik po 333
metų laivas Vaza buvo iškeltas ir vėl išvydo dienos šviesą. Vaza
muziejuje rasite ne tik laivą, čia saugoma didelė dalis Švedijos kultūros
istorijos. Kaip švedai gyveno tais laikais, galima pamatyti apžiūrėjus
eksponuojamus laivo įgulos narių daiktus, rastus kartu su laivo nuolaužomis.
Laivo Vaza muziejus |
Kitą
dieną vėl nardome senamiesčio gatvelėmis. Vidurdienį (12val) stebime
karališkosios sargybos pasikeitimo ceremoniją. Ateiti reikia anksčiau, nes
žmonių būna nemažai ir visi nori filmuoti, fotografuoti. Greitai krenta į akis,
kad karališkos gvardijos laikysena toli iki idealo. Ištvermės nebuvimas ir
kažkokia nepakankamai prižiūrėta išvaizda
neduoda galimybės palyginti šiuos jūrų pėstininkus su Londono, Prahos
ar Maskvos garbės sargybomis. Stokholmo Karalių rūmai yra didžiausi pasaulyje
vis dar pagal paskirtį naudojami rūmai. Šiuo metu ten gyvena Švedijos valstybės
galva – karalius Karlas XVI Gustavas.
Stokholmo vaizdai |
Monteliusvagen (navigacija parodo tik kryptį. Galima pasitikslinti google žemėlapyje) - apie 500 metrų besitęsiantis pėsčiųjų pasivaikščiojimo
takas Sodermalm salos dalyje (Ivar Los parke). Romantikai tikrai turės ką
veikti. Čia atsiveria atviručių išgarsinta panorama į senamiestį, rotušę. Šis
takas – garsi piršlybų vieta. Sutikta lietuvė mergina papasakoja, kad šioje
miesto dalyje (Sodermalm) gyvena
kūrybinių profesijų žmonės ir tikrai verta paklaidžioti mielomis gatvelėmis ir
parkais.
Rotušė - miesto simbolis, kurį puošia trys
karūnos. Stokholmo rotušėje vyksta Nobelio premijos teikimo ceremonija. Stokholmo
miesto rotušę galima aplankyti tik užsisakius specialų turą arba prisijungus
prie grupės. Turistai be papildomų registracijų gali aplankyti rotušės bokštą.
Mes nusprendžiame nelaukti eilėje, kad prisijungti prie sekančios grupes, todėl
apžiūrime tik išorinę komplekso architektūrą.
Stokholmo rotušė |
Švedijos Parlamento rūmai (Riksdagshuset) - dar vienas įspūdingas pastatas, kurį nuo
karališkųjų rūmų skiria tik kanalas. Neoklasikinio stiliaus Riksdago rūmai yra
Helgeandsholmen saloje, senamiesčio rajone.
Švedijos Parlamentas |
Karaliaus
sodai yra seniausias parkas Stokholme (Norrmalm dalyje). Jame esantis fontanas
vasarą padeda atsigaivinti. Vaikščiojant takeliais ir grožintis gamta apžiūrime
Karolio XII statulą, o prie parko yra Karališkosios operos rūmai. Karaliaus
sodai populiari susitikimų vieta, kurioje nuolat organizuojami įvairūs
koncertai ir festivaliai po atviru dangumi. Mes irgi prisėdame, stebime
besiilsinčius žmones, fontane besimaudančius šunis, vakariniam koncertui
besiruošiančius muzikantus.
Nepastebimai
prabėgo kelios dienos viename iš gražiausių Europos senamiesčių. Kiekvieną
vakarą grįždami į uostelį, einame Strandvägen gatve, kuri lietuviškai
reiškia „kranto gatvė“, ir žvalgomės į įspūdingos architektūros pastatus.
Strandvagen gatvė |
Ši, palei krantinę
nutiesta gatvė – prestižinė, ketvirta pagal brangumą Stokholme.
Elegantiškuose pastatuose įsikūrę viešbučiai, biurai bei gyvenamieji butai,
kurių vidutinė kaina yra virš 2 mln eurų. Visur
susikalbėjome anglų kalba ir atsiskaitėme banko kortelėmis (tik miesto autobuse
nebuvo galimybės atsiskaityti kortele).
Sukame
savo laivą link Visby Gotlando saloje. Vakare planuojame sustojimą Nynashamn už
44 mylių. Daug abejonių kėlė siauri ir seklūs (3m) praėjimai. Prieš išplaukdami
net keletą kartų klausėme vietinių ar pakaks gylio farvateryje mūsų jachtai
(laivo grimzlė - 1,9 m) tarp Lannerstasundet ir Baggensstaket sąsiaurių. Ir
buvome patikinti, kad sekdami nuorodas,
žymėjimus, turime praplaukti be nuotykių ir pažeidimų. Sėkmingai pavyko praeiti sekliausią vietą mūsų maršrute.
Nynashamn pasiekėme po pietų.
Švartuojantis paaiškėja , kad švartavimosi plūduras yra labai toli ir
neužtenka standartinės virvės. Reikėjo skubiai sujungti ir prailginti
švartavimosi virvę. Sėkmingai pasiekę krantą, pirmiausia apsilankome pas Uosto
budintį (harbour master). Wifi veikia, jachtklubo infrastruktūra nauja, dušo
patalpose veikia sauna. Sumokėjus už laivo stovėjimą, gali naudotis visomis
paslaugomis be apribojimų. Sužinome, kad mieste įspūdingos architektūros pastatų
nėra, tik raudonų plytų Nynashamn bažnyčia pastatyta 1930 metais ant uolos virš
uosto. Išsirenkame vieną maršrutą pėsčiomis palei pakrantę. Gamta labai panaši
į mūsų Kuršių Neriją.
Nynashamn |
Ryte
jūra lygi lyg stiklas. Laukia 75 mylios plaukimo su varikliu iki Visby uosto. Ramybė,
saulė ir vynas. Vakarop pasiekiame Gotlandą. Švartuojamės toli nuo centrinio
uosto. Jachtklubo infrastruktūra gerai įrengta. Tik Wifi kaip visur, tai yra ,
tai nėra.
Visby jachtų uostas |
Gotlandas
tai sala Baltijos jūroje, kurios gamtai du kino genijai suteikė kitą būties
formą, pavertė ją žmonijos kultūros ir estetinės atminties dalimi. Uolos, saulė
ir vanduo sukuria švytėjimą ir nuotaiką, kurią netrunka pajusti ir tie, kurie
nelaiko kameros rankose.
Gotlandas
tai sala, kurioje vikingai slėpė savo lobius, kurioje gyvena tūkstančiai avių,
kurioje yra 94 veikiančios bažnyčios.
Pažintį
su Gotlandu pradedame nuo jo sostinės Visby, geriausiai išsilaikiusiu ir UNESCO
saugomu viduramžių miestu. Turistų informacijos biuras: Donnerska huset, Donners plats 1, Visby, netoli
jachtklubo. Pirmiausia traukiame į senamiestį, pasėdėti kavinėje
su švediškos kavos puodeliu, pajusti ore sklandantį rožių krūmų aromatą ir nuo
miesto sienos pasižvalgyti į baltas bures horizonte. Vasarą Visby miestas
įgauna savitą „veidą“ – gatveles ir apgriuvusias bažnyčias užpildo žmonių
šurmulys, vykstančių koncertų garsai, ir atrodo, sustojusi laiko nuovoka, čia
žmones daro laimingesnius. Sudarome nedidelį
maršrutą, susižymime mus dominančias vietas. Negaliu atitraukti akių nuo mėlynų
gėlių gausos. Eidami link senamiestį juosiančios 3,5 km gynybinės sienos,
praeiname rožių gatvelėmis Skogrand ir Fiskargrand, neaplenkiame Botanikos
sodo. Užsirašau mėlynųjų gėlių pavadinimą „Salvia nemorosa“ arba šilinis
šalavijas.
Vis norisi eiti ir eiti
siaurutėmis miesto gatvelėmis, pasimatuoti ūgį su mažučiais nameliais ir
įsiklausyti į istorija alsuojančius akmenis. Miesto
siena pradėta statyti XII a. Apie 1300 m. ji buvo perstatyta ir pasiekė
dabartinį aukštį, buvo pastatyti charakteringi bokštai.
Visby gynybinė siena |
Įdomu
aplankyti Gotlands Fornsal muziejų (Strandgatan 14, Visby). Čia saugoma
didžiausia akmens piešinių kolekcija, vikingų lobiai, apranga. Netikėtai prieš
akis atsiveria Stora Toret aikštė, kurioje šv. Kotrynos bažnyčios griuvėsiai, o
aplink gausybė restoranų, barų ir vyno rūsių, runomis raižytų akmenų ir žinoma
akmeninių avinų. Miesto architektūroje dominuoja šv. Marijos katedra statyta 12
amžiuje, klaidžiojant gatvelių
labirintais aptinki vis kitą žavingą kampelį, dar vienus gynybinės sienos
vartus ar bokštą, jaukų skersgatvį, viduramžius menančius pirklių namus ir vis
kitos bažnyčios griuvėsius ( Šv. Klemenso, Šv. Nikolojaus, Šv. Gertrūdos, Šv.
Jono bažnyčios).
Visby |
Jei
norit papildyti maisto ir gėrimų atsargas, reikia išeiti iš senamiesčio už
„sienos“ iki Oster Centrum. Ten rasit
maisto prekių parduotuvę, gėrimų „Systembolaget“ parduotuvę, bei kitus prekybos
centrus.
Vasarą
mašinos nuoma reikia pasirūpinti iš vakaro. Žinomos automobilių nuomos
kompanijos turi savo biurus Visbyje. Mes pasinaudojome jachtų uoste esančia
nuoma Bil & MC Uthyrningen nuomuodami motorolerius (http://www.uthyrningen.com/en/)
ir Mickes Car Rental nuomuodami mašiną (http://www.mickesbiluthyrning.se/sidor/engelska1.html).
Ryte
pasiimam mašiną ir 149 keliu važiuojam į Šiaurinę Gotlando dalį. Žydinčios
pievos, ošiantys pušynai bėga pro mašinos langą. Pirmas sustojimas Lickershamn
– žvejų kaimelis. Čia randame bangų skalaujamą akmenuotą pakrantę, vienišą
jachtų uostą ir begalinę ramybę.
Keliaujant pakrantėmis, sala atsiskleidžia
visu grožiu ir įvairove. Pakeliui už Larbro, vadovaudamiesi kelio ženklais, sustojame
apžiūrėti laivo formas primenančius akmeninius ratus. Pagal vieną iš versijų,
taip paženklintos žuvusių vikingų vadų kapavietės.
Mūsų tikslas pasiekti Forio
(Faro) Avių salą. Iš Farosund kas pusvalandį mašinas kelia nemokamas keltas,
tai lyg kelio pratęsimas. Kartais susidaro nemažos eilės.
Persikėlę važiuojame
link švyturio „Faro fyr“. Tikriausiai nereikėtų stebėtis, kad toje harmonijos
oazėje randame Bergmano žemuogių pievelę.
Bergmano žemuogių pievelė |
Apvažiavę ratu vieną salos dalį, primenančią
mūsų Kuršių Neriją, judame link Langhammar įspūdingų stulpo ar kūgio formos
uolų stūksančių Baltijos jūros pakrantėje. Švedai tuos suakmenėjusius
koralinius polipus vadina „rauk“`ais. Įspūdingi akmeniniai peizažai keičia
vieni kitus Helgumannen, Digerhuvud. Įbridę į vandenį jūron žvalgosi akmeniniai
veidai, krante įvairių formų figūros stebi banguojantį horizontą. Saulei
leidžiantis, vakaro spinduliai atgaivina pakrantėje rymančias skulptūras,
švilpiant šiaurės vakarų vėjams pasigirsta akmenų dainos.
Gotlando Raukai |
Pakeliui
sustojame apžiūrėti mažyčių žvejų namelių, skaitome informaciją apie juos. 18–
19 amžiuje prasidėjus žvejybos laikui, žvejai apsigyvendavo tose lūšnelėse visą
sezoną. Jos tokios mažytės, kad telpa tik lova, stalas ir kėdė. Moterys su
vaikais likdavo dirbti ūkyje. Ir tada supranti koks pragariškai sunkus darbas
teko vėjų pagairėje gyvenusiems žmonėms.
Grįžtame
į Gotlando salą ir dar truputį užkabinsime rytines pakrantės. Ties Slite
pamatome didžiulį kalkamenio karjerą eksploatuojamą nuo 1871 metų. Iš kalkakmenio švedai gamina cementą.
Važiuojant
pastebi kiek akmenų, akmenėlių suartoje dirvoje. Tie akmenukai surenkami ir
statomos tvorelės atskirti dirbamus laukus nuo pievų, o ir dekoracijos gražios.
Netikėtai gali pamatyti senų apsamanojusių vienuolynų ir bažnyčių griuvėsių.
Man įsiminė vaizdas: lauko kavinės staliukai yra statomi tiesiog pievutėje, lyg
pas mamą sode. Roma (Rūma) - amatų centras, rankdarbių krautuvėlės. Cistersų
vienuolyno griuvėsiuose po atviru dangumi įsikūręs teatras, koncertų salė,
veikiantis vasarą.
Grįžtame
į Visby. Paskutinis vakaras krante, pasiruošimas rytojaus kelionei namo,
tikriname meteorologines prognozes, vandens ir kuro talpyklas. Ryte keliame
bures į Klaipėdą, atrodo ramu ir šilta. Netoli kranto dvi salos : didesnioji ir
mažesnioji Karlo salos. Abi juos apgultos paukščių. 1880 metais salose įkurtas gamtos
rezervatas. Ir praėjus Hoburg ragą, viskas pasikeičia: stiprus 15 – 20 mazgų
vėjas, įsisiūbavusios bangos, vėjo kryptis 900 kampu (halfindas).
Užfiksavome maksimalų jachtos greitį - 10 mazgų, ir 185 mylias įveikėme per 26
valandas.
Paraštės:
1.
Netoli esančią
Gotlando ir Faro salą, pilną ramybės ir harmonijos linkiu pamatyti ir aplankyti
visiems.
2.
Į Gotlandą galima
patekti ir paprastesniu keliu. Lėktuvu iš Švedijos ar Suomijos skrendant į
Visby. Jūros keltu „Destination Gotland“ iš Nynashamn ir Oskarshamn.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą